תכנית Make Learning Fun

אנו מאמינים שלמידה היא יותר מהקניית ידע ולכן החלטנו לפתח חווית למידה עשירה ללומד ולמלמד המתמקדת בפיתוח כישורים ומיומנויות באמצעות ערכות משחקים.
הכירו את  Make Learning Fun) -MLF) תכנית ללמידה מהנה באמצעות ערכות משחקים בגישת ה- STEM . התכנית נולדה משיתוף פעולה בין גופים ואנשים שונים ביניהם פרויקט הקופסה, משרד החינוך, רשויות מקומיות וצוותים חינוכיים וכמובן המון מוחות סקרנים שרוצים להתנסות ולגלות. מטרת התכנית היא לפצח את האהבה ללמידה באמצעות משחקי למידה ולהקנות לתלמידים סט כלים ומיומנויות המזוהות עם המאה ה- 21 לצד הנגשה של מושגים מדעיים בצורה חווייתית וטיפוח יצר הסקרנות.
כדי ללמוד, לחקור , לגלות ולעסוק במדע לא חייבים להגיע למעבדות מפוארות. העולם שסובב
אותנו הוא המעבדה הגדולה של החיים. הסביבה שלנו יכולה להיות קרקע מרתקת למשחקים לימודיים,
להבנת חומרים, תהליכים וכוחות והיא מקום מעולה לערוך בו משחקים, ניסויים ותצפיות להעמיק
את הידע ולטפח כישורים מגוונים. כל מה שצריך זה ללמד בצורה מסקרנת ומעניינת כמו משחק- לשאול שאלות, לעשות ניסויים ולהסיק מסקנות.
הלמידה החדשה היא לא רק המון עובדות כתובות בספר, אלא גם מעשית. הלמידה צריכה להיות מהנה ומרתקת דרך חשיבה מחוץ לקופסה, צריכה לעסוק בשאילת שאלות ובניסיון למצוא תשובות. המדענים חושבים על רעיונות, המצאות ודרכים חדשות להפוך את החיים לקלים יותר וכך אנו רוצים שגם התלמידים יחשבו.
ילדים מטבעם הינם סקרנים ואוהבי משחק, שואלי שאלות מצוינים ומתעניינים במשחקים ובמוצרים
טכנולוגיים . העיסוק במדע וטכנולוגיה, מטבעו, דורש מהילדים לזהות משתנים רלוונטיים
בתופעות טבע ולגלות קשרים ביניהם. ערכת מערכי MLF של פרויקט הקופסה מכילה כלים ללמידה ולהקניית ידע ומיומנויות אשר יתרמו לתהליכי הלמידה השונים, ירחיבו אופקים ואולי יעזרו
לילדים לגלות מה הם אוהבים ובמה הם טובים בדרך עצמאית התנסותית, אך גם
משחוקית.
המערכים השונים (ערכות ה MLF) נבנו בצורה של למידה משולבת (Blanded Learning) המאפשר מגוון רחב של פעילויות והתנסויות במרחב הפיזי ובמרחב הדיגיטלי. מומלץ
להפעיל את הערכות בשימוש בשני המרחבים על מנת להקנות לילדים כמה שיותר כלים באמצעות הפעילויות המשולבות בצורה חווייתית ע"י העקרונות ללמידה התנסותית.
חשוב לתת לילדים לשחק ולהתנסות, לשקף את החוויה, לחשוב על דרכים ליישום ולהעביר לחיי היום יום.
התנסות– התנסות חווייתית מעשית בפעילות אישית או קבוצתית התבוננות ושיקוף – ניתוח של הפעולות וההתנהגויות שהתרחשו בפעילות בצורה לא שיפוטית.
לדוגמא: "אופיר ביחד עם חבריו לקבוצה מקבלים משימות לביצוע והם נדרשים לעבוד בעבודת צוות בה הם צריכים יחדיו לבצע את המשימות השונות."
מושגים והכללות – שימוש במושגים הקשורים לנושא הפעילות, למשל: חשיבה לוגית
והכללת ההתנהגויות שנחוו בפעילות עם המושג.
לדוגמא: "אופיר חשב כמו מדען מפני שהמשחק ביקש ממנו לחשוב בצורה יצירתית ולהמציא פתרון יצירתי."
יישום מהתנסות – הסקת מסקנות, הפקת לקחים והחלטה על שינוי דפוסי התנהגות
למשל: "הבנו שאופיר יכול להיות עמית מעולה בצוות אם הוא מקשיב ומנסה רעיונות של
חבריו. מהיום אופיר יכול להתחיל לשתף חברים ברעיונותיו להקשיב ולעבוד בעבודת צוות."
ניהול פרויקטים- פרויקט הינו מאמץ זמני שנעשה במטרה ליצור מוצר, שרות או תוצאה ייחודיים.
מאפייני פרויקט על פי הגדרה זו הם מאמץ זמני-למידה באמצעות משחק בהחלט מהווה מאמץ, עד כדי כך שלפעמים בשלב מסוים הילדים שוכחים שהם במשחק וחושבים שזו המציאות.
מאפיין נוסף הוא יצירת מוצר, שרות או תוצאה- אז מוצר אין פה אבל תוצאה בוודאי ובוודאי ורצוי שהדבר יהיה קשור איכשהו להנאה גדולה…
ובסוף המשחק- משהו שונה, אחר, שלא היה קודם. גם כאן ההגדרה קולעת. אין ספק שלמידה באמצעות משחק שונה מאוד מהיומיום והשגרה וטוב שכך. זוהי בדיוק המטרה- לצאת מהשגרה הלימודית הרגילה, למלא מצברים ולחזור רעננים. כלומר- למידה באמצעות משחק קבוצתי היא פרויקט.
לעומת זאת, אם תשאלו כמה מעמיתיי הטובים מעולם  החינוך, הם יגידו שההחלטה אם פעילות מסוג זה היא פרויקט או לא תלויה בתלמידים שמשחקים את המשחק: הם בעצם מנהלי המשחק (הפרויקט), האופי שלהם והרמה בה הם יורדים לפרטים, כיצד הם מתכננים ומסדרים מראש את ניהול המשחק.
אתם יכולים להניח שהיותי מנהל מפעל ואיש הייטק (לשעבר) אני משתייך לזן שרואה במשחק פרויקט ומנהל אותו ככזה.
אז אם אתם כמוני- אתם מוזמנים לרכוש ערכות משחקי MLF לבתי הספר.
העברה לחיי היום יום – יישום הלמידה החווייתית בחיי היומיום מתוך הבנה עמוקה יותר ליכולות ולאמצעים הנדרשים להשגת המטרה.
לדוגמא: "אופיר מציב מטרות ומגבש תכנית פעולה ברורה למשימה שהתבקש לעשות במשחק וגם שם לב לזמני המשחק המוקצבים לו."
FB_IMG_1514962560886.jpg